Lacuna Coil au Corona - avec Incura, Starset et Devil You Know
Par Isanielle Enright
(English version will follow)
Nous avions droit, la fin de semaine dernière, à une sérieuse brochette
d’artistes internationaux et Québec Métal était sur place pour vous rapporter
le tout, en textes et en photo. Deux soirées de métal venu de partout dans le
monde avaient de quoi ravir les fans de métal mélodique. Bien que mes oreilles
soient habituées à du gabarit un peu plus lourd, le talent indéniable des ces
groupes a su transparaître sur scène...et quelques uns m’ont définitivement
conquises.
Notre samedi se déroulait au Théâtre Corona, une des rares salles à
Montréal dépassant le centenaire, qui se faisait le décor dans lequel Lacuna
Coil allait clore sa tournée canadienne. Quel endroit parfait pour accueillir
la formation et ses invités!
Incura. Membres: Kyle Gruninger: Voix| Jono Olson: Basse | Jim McLaren:
Claviers | Gatlin Fitzgerald: Guitare | Phil Gardner: Batterie
C’était Incura qui lançait la soirée, avec son métal-rock super
théâtral. Ils ont livré une performance d’une précision époustouflante, tant
sur l’exécution musicale que dans la justesse de la voix. Kyle Gruninger a pour
sûr l’oreille parfaite, parce qu’il n’a manqué aucune note de toute la
prestation. Il dégageait une présence sur scène très semblable à celle de
Freddy Mercury et une énergie à couper le souffle. Les autres membres du groupe
n’étaient pas en reste, les harmonies de voix étaient d’une justesse incroyable
et la musique était exécutée avec une solide maîtrise, comme une vague
déferlante sur la foule. La mise en scène se voulait un genre de comédie musicale
sur le thème d’un cirque dégenté, dans lequel Incura nous présentait une
musique inclassifiable avec un plaisir évident. On ne pourrait rêver d’un
meilleur groupe pour assurer l’ouverture d’un concert et Incura est de ces
groupes qui font la fierté canadienne de son rayonnement culturel.
Pour en savoir plus:
Starset. Membres: noms inconnus, messagers d’un autre monde
Un autre groupe venu nous présenter sa musique hors de ce monde,
Starset, débarquait carrément d’une autre planète. Le visuel impressionnant
complétait une musique plutôt de style électro et mélodique aux basses très
présentes. Sur le coup, la formation peut sembler hors de son élément dans un
concert métal, mais après quelques titres, Starset nous a prouvé qu’ils sont
chez eux sur n’importe quelle scène. Leur style varié allie technologie, rock
et costumes tout droit sortis d'une série sci-fi. Le son? Nine Inch Nails meets
Rammstein meets Postal Service. Il est presque impossible de croire que leur
premier album ait été mis sur le marché il y a seulement deux mois. La qualité
d’exécution était impeccable et le son de qualité studio, tant et si bien qu’on
croirait qu’ils tournent depuis des années. De plus, le chanteur utilisait deux
micros dont l’un transformait sa voix en plus des Harmonies vocales très
présentes assurées par le guitariste et le bassiste. Ce-dernier assurait
d’ailleurs le poste de claviériste par moments. Le résultat se voulait une
prestation immersive, presque irréelle. Avez-vous déjà ressenti l'apesanteur
musicale, ce sentiment de flotter en dehors du temps et de l’espace, submergé
par une vague sonore? Si ce n'est pas le cas, vous vous devez de voir Starset en
concert. Leur son actuel transcende les limites de la musique et de la machine,
alors que les musiciens se placent à la barre d'un vaisseau spatial qui nous
emmène dans les étoiles.
Pour en savoir plus:
Devil You Know. Howard Jones: Voix | Francesco Artusato: Guitare | John
Sankey: Batterie | Roy Lev-Ari: Guitare | Ryan Wombacher: Basse
On revenait sur terre avec Devil you Know, sans doute le groupe le plus
pesant de la soirée. Ceux qui se rappellent d’Howard Jones en tant que chanteur
de Killswitch Engage seront familiers avec les lignes vocales de la formation,
tantôt gutturales, tantôt claires. Il faut dire qu’on avait droit à
beaucoup plus de guttural et bien que le style rappelle un peu les précédents
projets de Jones, sa contribution à ce supergroupe semble beaucoup plus sentie
et d’une intensité jamais vue, d’autant plus que notre principal intéressé
avait un plaisir évident à être là. Ce positivisme se retrouvait d’ailleurs au
sein de l’ensemble du groupe. La présence de John Sankey (Devolved, Fear
Factory, Divine Heresy), le batteur, était tout aussi impressionnante que son
talent. Ce gars-là donnait l’impression que ce qu’il fait est facile, alors
qu’il maniait les baguettes de main de maître, le sourire fendu d’une oreille à
l’autre.
C’était tout à fait génial de pouvoir voir et écouter ce buffet de
talent jouer sur une scène plus intime. Ils se sont même permis quelques
blagues entre les titres tirés de leur premier album, The Beauty of
Destruction, et nous ont joué 7 Years Alone et Shut It Down avec une rage
contrastante. Comme quoi le métal reste une musique cathartique! Devil You
Know, c’est de la méchante musique qu’on écoute avec le sourire.
Pour en savoir plus:
Lacuna Coil. Andrea Ferro: Voix | Cristina Scabbia: Voix | Ryan Folden:
Batterie | Marco Coti Zelati: Basse | Marco "Maus"
Biazzi: Guitare
Lacuna Coil est sans doute l’un des groupes qui a eu une année 2014 des
plus difficiles. Avec le départ de deux membres environ deux mois avant la
sortie de leur dernier album, Broken Crown Halo, ils ont pris la décision de
tourner avec leur seul guitariste restant, Marco “Maus” Biazzi et Ryan Folden à
la percussion. La formation italienne nous visitait avec un bassiste de
remplacement en plus, puisque Marco Coti Zelati souffrait d’une blessure au
bras.
Vous savez que vous vous trouvez devant un groupe professionnel lorsque
le ciel semble leur tomber sur la tête...et que rien n’y parraît. Refusant
d’annuler un spectacle, Lacuna Coil a joué avec une énergie, une chimie et une
passion qui nous ont fait oublier en une seconde les changements récents. Le
duo de chanteurs s’est partagé la scène avec complicité, ouvrant les hostilités
avec un Trip the Darkness à donner des frissons. Il n’en a fallu plus à la
foule pour les suivre, répondant à l’invitation de Cristina (Come to me, Come
to me).
Bien que le genre musical ne soit pas un favori personnel, j’ai eu un
réel plaisir à assister au concert. La formation a vraiment quelque chose
d’exceptionnel et a même réussi à me faire redécouvrir leur musique. Je suis
conquise!
Pour en savoir plus:
Mention toute spéciale au personnel du Corona, aux serveurs de foule
(oui, oui, ils ont ça) qui traitent vraiment leurs spectateurs aux petits
soins.
Seconde mention spéciale au technicien à la sonorisation de salle, qui a
fait un travail exceptionnel. Il n’est pas de mon ressort de commenter le
travail des techs, surtout connaissant le nombre d’heures et d’effort que leur
travail représente, mais le travail de celui-ci était digne de mention et sans
doute la meilleure exécution sonore qu’il m’ait été donné d’écouter.
Y étiez-vous? Comment vous avez trouvé le spectacle?
Review: Isanielle Enright
Photos: Alain Labonte
©Québec-Métal
Lacuna Coil at the Corona – With Incura, Starset and Devil
You Know
By Isanielle Enright
We were set for a serious roster of international artists
last weekend and Quebec Metal was there to tell you all about the noise and
capture the moments in photo. On the menu ; two evenings filled with metal
from all over the world presented by bands that would sure pleased a more
melodic appreciative crowd. Although used to a heavier corner of the metal
spectrum, my ears were persuaded by a couple of these bands.
Our Saturday couldn’t be spent anywhere else but the Corona
Theatre, one of the few centennial buildings in Montreal still open for
business and the last venue of Lacuna Coil’s North American tour. They could
not have picked a better place!
Incura. Members: Kyle Gruninger: Vocals | Jono Olson: Bass |
Jim McLaren: Keyboards | Gatlin Fitzgerald: Guitar | Phil Gardner: Drums
It was Incura who launched the evening with its super theatrical metal-rock. They delivered a performance of breathtaking precision, both in musical execution and vocal technique. Kyle Gruninger has the perfect pitch for sure, because he did not miss one single note of the whole show. He exuded a stage presence very similar to that of Freddy Mercury, walking the stage almost in character with an intense, impressive energy. The other band members also held their own, the vocal harmonies being of an incredible accuracy and the music was performed with a solid mastery, like sound waves flooding the crowd. The staging was intended as a kind of off the wall circus themed musical in which Incura invited us to enjoy their unclassifiable music, delivered with evident delight. We could not ask for a better band to open the evening and Incura definitely carries the flag of our cultural talent. Tonight, these guys made me proud to be Canadian.
For more information:
It was Incura who launched the evening with its super theatrical metal-rock. They delivered a performance of breathtaking precision, both in musical execution and vocal technique. Kyle Gruninger has the perfect pitch for sure, because he did not miss one single note of the whole show. He exuded a stage presence very similar to that of Freddy Mercury, walking the stage almost in character with an intense, impressive energy. The other band members also held their own, the vocal harmonies being of an incredible accuracy and the music was performed with a solid mastery, like sound waves flooding the crowd. The staging was intended as a kind of off the wall circus themed musical in which Incura invited us to enjoy their unclassifiable music, delivered with evident delight. We could not ask for a better band to open the evening and Incura definitely carries the flag of our cultural talent. Tonight, these guys made me proud to be Canadian.
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Starset. Members: names unknown, messengers from an other world
Starset came to present their music, or rather carry their message, in a fashion quite out of this world, The impressive visual setting completed an electro infused rock-metal with an omnipresent heavy bass hum. At first glance, Starset may seem out of its element in ametal show but after a few songs, they managed to prove that although they come from an other dimension, they are home on any and all stages. Their versatile style combines technology, rock influences and costumes straight out of a sci-fi movie. The sound? Nine Inch Nails meets Rammstein meets Postal Service. It is almost impossible to believe that their first album was released only two months ago. The impeccable musicianship and the studio-quality sound fooled me into thinking they had been playing together for many years. In addition, the singer used two microphones, one of which transformed his voice and gave it an otherworldly texture on top of the very crisp vocal harmonies of both guitarist and bassist of the band. The latter also held the keys on several occasions. The result was an immersive, almost unreal performance. Have you ever felt musical weightlessness, the feeling of floating outside of time and space, overwhelmed by sound waves rushing over you? If not, then you owe it to yourself to see Starset live. Their sound transcends the boundaries of music, man and machine, while musicians place themselves at the helm of a spaceship that takes us way beyond the stars.
For more information:
http://www.starsetonline.com/
Devil You Know. Howard Jones: Vocals | Francesco Artusato: Guitar | John Sankey: Drums | Roy Lev-Ari: Guitar | Ryan Wombacher: Bass
Devil you Know brought us back to Earth, with what was probably the heaviest sound of the evening. Those who remember Howard Jones as the singer of Killswitch Engage will be familiar with the vocal style, sometimes guttural, sometimes clean. Although reminiscent of Jones’ previous projects, his contribution to Devil You Know is quite on the heavier side and delivered with a rare intensity. Having seen him before, I can say he genuinely seemed to enjoy himself on stage, a positivity carried through all band members.The presence of John Sankey (Devolved, Fear Factory, Divine Heresy), one of the best drummer out there, was just as impressive as he is talented. This guy makes it look so, so easy while handling the chops with grace, swift accuracy and always keeping it tasteful. And what a smile too!
It was great to see this supergroup made up of an array of people with a broad range of expertise, experiences and backgrounds come together and play on a more intimate scene. The chemistry amongst the band was undeniable as humor was part of the show. They made some jokes between songs, all excerpts from their first album, The Beauty of Destruction, and played 7 Years Alone and Shut It Down with contrasting rage. They make it obvious metal remains a cathartic music! Devil You Know is some mean music you’ll listen to with a smile.
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Lacuna Coil. Andrea Ferro: Vocals | Cristina Scabbia: Vocals | Ryan Folden: Battery | Marco Coti Zelati: Bass | Marco "Maus" Biazzi: Guitar
Lacuna Coil is probably one of the bands that had the roughest year in 2014. With the departure of two members about two months before the release of their latest album, Broken Halo Crown, they decided to tour with their only remaining guitarist Marco "Maus" Biazzi and Ryan Folden behind the kit. The Italian team visited us with a replacement bassist, since Marco Coti Zelati was suffering from an arm injury.
You know you are in front of a professional band when they have to face great challenges...and it’s like nothing happened. Refusing to cancel a show, Lacuna Coil played with an energy, a chemistry and passion that made us forget in a split second the recent changes they had to make. The duo of singers shared the stage with complicity, opening hostilities with a Trip the Darkness that gave us chills. It didn’t take much more for the crowd to follow them, answering to Cristina’s invitation (Come to me, Come to me).
Although the genre is not a personal favorite, I had a blast attending the concert. The band has something special and even managed to make me rediscover their music. I lovedit!
For more information:
https://www.facebook.com/lacunacoil
A special mention goes to the staff of the Corona Theatre, especially crowd waiters (yep, it’s a thing) that just had the best service.
An other special mention goes out to the tour’s sound technician, who did an outstanding job. It is not my place to comment on the work of the techs, especially knowing the hours and effort that their work implies, but that was the best live sound quality I’ve heard in a long time.
Were you there? How did you find the show?
Review: Isanielle Enright
Photos: Alain Labonte
©Québec-Métal
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