Judas Priest live au Casino Rama, Rama, Ontario avec artiste invitée: Steel Panther, Oct 7th 2014
(english will follow)
C’est tôt en ce mardi matin 7 Octobre que j’ai rejoint Alain Labonté de Québec-Métal (dont les photos illustrent ce texte. Cliquez les liens pour voir toutes les photos de Judas Priest et Steel Pantheret que nous avons pris la route en direction de Rama, Ontario… hein Rama, c’est où ça… je viens de le dire, c’est en Ontario sur les abords du lac Couchiching environ une heure au nord de Toronto et donc à environ six heures et demi de Montréal. Arrivés sur place, 1ère constatation, le Casino de Rama est un building imposant qui arbore fièrement les couleurs de la Nation Chippewas alors que de larges fresques rappelant leur univers spirituel ornent les murs extérieurs et que l’intérieur est décoré dans le même esprit, les colonnes du hall d’entrée étant même sculptées tels des mâts totémiques. Vraiment un très bel endroit tant par son architecture extérieure qu’intérieure. Passage à la billetterie où le personnel des plus courtois nous remet les accès et papier d’accréditation (pour lesquels nous remercions chaleureusement les organisateurs) et on s’installe en file pour attendre l’ouverture des portes qui ponctuelle, s’effectue sur le coup des 19h00. Entre temps, la magie des files d’attente a encore opéré et nous avons pu faire la connaissance d’Ingrid Newton et son ami (dont j’ai oublié le nom malheureusement) de Metal Masters Kingdom, un blog d’actualités métal. Allez leur jeter un coup d’oeil.
Photos de Steel Panther: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.794306743945554.1073742518.252549814787919&type=3
Photos de Judas Priest: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.794414293934799.1073742519.252549814787919&type=3
Metal Masters Kingdom: http://www.metalmasterkingdom.com/
Encore une fois, l’entrée dans la salle de spectacle nous a mené dans un lieux somptueux sans être guindé. Malheureusement, un peu trop chic pour pouvoir amener notre bière à l’intérieur mais c’est toujours le cas dans ce genre de salle de concert. Pour vous donner une idée du genre, et bien le parterre était rempli de chaises donc on n’allait pas mosher verre de bière à la main. Nous nous sommes faits indiqués nos sièges par une placière et on n’avait plus qu’à attendre le début du spectacle en jasant au son de AC/DC.
C’est sur le coup de 20h00 que l’intro de la prestation de Steel Panther s’est faite entendre et que ceux-ci ont pris place sur scène dans la noirceur qui y régnait toujours puis le coup d’envoi a été donné avec “Pussywhipped“, la première pièce de leur dernier album “All you can eat” sorti en 2014.
Se déplaçant d’un bout à l’autre de la scène, Michael Starr a eu tôt fait de repérer les Pantherettes parmi la foule. J’en avais justement trois à ma droite arborant perruque et vêtements sexy aux couleurs du groupe dansant et sautant sur place en chantant toutes les paroles. D’ailleurs, à voir la quantité de monde qui remplissait les 1ères rangées (et qui ont dû être retournés à leur propre siège à mesure que les détenteurs des billets des places frontstage arrivaient), plusieurs étaient là pour eux en ce début de soirée et se massaient à l’avant dont naturellement plusieurs demoiselles en pâmoison. Il y en avait même une qui argumentait avec la sécurité pour pouvoir remettre un miroir de cabinet de beauté au basiste, Lexxi Foxx.
Ils ont enchaîné avec la suivante de l’album, “Party like tomorrow is the end of the world” puis comme à l’accoutumé, ils ont fait leur petit discours humoristique d’introduction, sensiblement le même que celui qu’ils avaient fait lorsque je les avais vu en 2013 au Heavy Mtl, mais je m’en fous car ils sont toujours drôles et surtout comme dans toute foule, l’effet d’entraînement est là et ceux qui les voient pour la 1ère fois trippent toujours. Satchel, guitariste, n’a pas manqué de souligner l’atmosphère électrique qui régnait et surtout qu’ils avaient eu un peu peur que ce soit tranquille dans la salle quand ils avaient vu que tout le parterre était rempli de chaises. Je peux vous dire que plusieurs de ses chaises n’ont pas servies de la soirée.
Ils ont enchaîné les hits au titre tous aussi évocateurs les uns que les autres tirés de leur 3 derniers albums, entrecoupés de plusieurs interventions parlées de Starr et Satchel ce qui laisse du temps à Foxx pour se parfaire une beauté. On a donc eu droit à une performance digne de Steel Panther et vous pouvez être certain que la foule était réchauffée pour la suite de la soirée. Pour ceux que ça intéresse, on n’a pas eu de “boob show” même si Starr c’est bien essayer à le demander.
Facebook: https://www.facebook.com/steelpantherkicksass
Page Officiel: http://steelpantherrocks.com/
Vidéo de Death to All...But Metal: https://www.youtube.com/watch?v=yfB7vF7nCdA
C’est derrière un rideau au couleur de Judas Priest que le changement de scène s’est opéré et il était donc impossible de voir ce qui s’y déroulait. Le signal de la fin de l’entracte a été donné lorsqu’on est passé de la cassette de AC/DC à “War pigs” de Black Sabbath qui servait d’intro au spectacle de Judas Priest. L’excitation a immédiatement monté d’un cran et on avait hâte que le rideau tombe. C’est sûr l’intro de “Dragonaut“, première pièce de leur dernier album paru en 2014, “Redeemer of souls” que Faulkner, Tipton et Hill sont venus rejoindre Travis qui avait déjà pris place à la batterie. Halford est entré sur scène avec les premiers couplets, en tenue d’apparat et également tout en voix alors qu’à l’arrière-scène on avait droit à de très belles projections. Ils ont immédiatement enchaîné avec 3 pièces de leur back catalog, retournant aussi loin que 1976 avec “Victim of changes” de l’album “Sad wings of destiny“. Cette pièce nous a tout à fait confirmé que Halford était en voix car il y a des aigus soutenus dans cette pièce-là. Et le reste de la bande n’était pas en reste, exécution sans faille et présence imposante, les guitares à l’avant et la section rythmique à l’arrière pendant que Halford arpente la scène et met ses partenaires en évidence lors des passes instrumentales. Wow!! Pour 2 vieux comme Alain et moi, et d’ailleurs aussi pour une bonne partie de la foule qui arboraient les cheveux gris et leur t-shirt de Judas Priest, c’était une belle entrée en matière.
Le nouvel album est revenu en force avec “Halls of Valhalla“,”March of the damned” et la pièce-titre “Redeemer of souls” entre lesquelles ils ont intercalé deux pièces, soit “Love bites” profitant de l’occasion pour souligner que 2014 est le 30ème anniversaire de la sortie de l’album “Defenders of the Faith” de même que “Turbo lover” de l’album “Turbo“. Je me dois de souligner encore une fois la beauté des projections qui accompagnaient leur prestation et j’en profite également pour souligner la qualité supérieure du son offert tout au long de la soirée. Un vrai travail de pro!
Halford en a profité ensuite pour souligner que ça fait plus de 40 ans que Judas Priest existe et qu’ils sont fiers de faire du British Heavy Metal avant de nous annoncer leur “ballad with a powerful message”, tiré de l’album de 1978, “Stained class” et j’ai nommé “Beyond the realms of death“. Le reste de la soirée s’est déroulé au rythme des changements de manteaux de Halford (qui a bien dû en porter une dizaine différents pendant le spectacle) pendant que les succès se succédaient sans tarir. “Jawbreaker” suivi de “Breaking the law” où Halford nous a averti qu’il prenait un break et nous laissait chanter la chanson tendant le micro vers la foule. Il y a eu ensuite le moment toujours attendu, soit celui où Halford nous amène sa moto sur scène qui coincïde cette fois avec “Hell bent for leather” pendant que des logos de club de motards défilent sur l’écran arrière pour se terminer par celui de “Judas Priest 1%MC Birmingham“.
C’était l’heure pour les musiciens d’aller faire un tour à l’arrière-scène pendant que Halford nous a fait faire quelques vocalises avec lui . Au retour des musiciens, nous avons eu droit à “You’ve got another thing comin’” qui s’est terminé par un “Goodnight” de Halford qui laissait penser que c’était la fin. Travis est pourtant resté à son poste pendant que les autres quittaient, refusant de s’arrêter, prélude au rappel qui nous aura permis d’entendre “Living after midnight” et “Defenders of the faith“, seul moment de la soirée où Hill s’est avancé au devant de la scène, avant un bonsoir final au cri de “Freewheel Burning“, “Screaming for vengeance“, “Some heads are gonna roll” et autres succès que les fans auraient voulu entendre. Que voulez-vous, avec une carrière aussi longue et aussi prolifique, il est d’une évidence incontournable qu’il est impossible de jouer tous les succès même lors d’une prestation frôlant une heure et demi. Qu’à cela ne tienne, il est certain que tous qui se sont déplacés pour faire de cette soirée un succès dans une salle comble en ont eu pour leur compte et sont retournés satisfaits par deux très bonnes performances. Le Casino Rama peut se targuer d’avoir fait du passage de Judas Priest en Ontario une très belle soirée grâce à la qualité de ses installations et de son personnel qui se doit d’être soulignée. Maintenant, ceux qui veulent y voir Alice Cooper le 30 Octobre, l’invitation est lancée.
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Vidéo de Painkiller: https://www.youtube.com/watch?v=nM__lPTWThU
Photos: Alain Labonte
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Judas Priest live at the Casino Rama, Rama, Ontario with guest: Steel Panther, Oct 7th 2014
It’s early on October 7th that I met with my partner on this trip, Alain Labonté from Quebec-Metal (whose pictures I used to illustrate this text. You can see all his pictures by clicking the following link for Judas Priest and Steel Panther to head west for a 6 hour and a half road trip to Rama, Ontario… where…? Rama in Ontario on the east side of Lake Couchiching, about an hour north of Toronto. First thing that struck us as we got there was that the Rama Casino is an imposing but great looking structure adorned with Chippewas paintings. The inside recalls the same universe with its decoration and I really liked that the column of the hall of the building are like totems. We went to the ticket office where we were met by a nice lady who got us our access and photo pass (for which we thank the organisers of the event) and headed for the waiting line having about half an hour before door opening scheduled for 7h00PM sharp. While we were waiting, the magic of being a little community and sticking to it worked again and we had the chance to meet with Ingrid Newton, from Metal Masters Kingdom and her friend. Go check this metalzine.
Photos of Steel Panther: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.794306743945554.1073742518.252549814787919&type=3
Photos of Judas Priest: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.794414293934799.1073742519.252549814787919&type=3
Metal Masters Kingdom: http://www.metalmasterkingdom.com/
As 7 o’clock ticked, the door open to yet another nice looking space, unfortunately too “chic” to allow us to bring our drinks in the concert hall. Well tough luck, it would be a dry concert. I could understand with all the chairs lining the floor that moshing beer glass in the hand would not be. Anyway, another nice lady led us to our seats and it was time to get ready as the speakers were entertaining us with some AC/DC, Bon Scott era.
At 8h00PM, AC/DC was replaced by Steel Panther’s show musical intro and they got thir spot on stage that still remained in the dark. Lights on and here they go with “Pussywhipped” first track on their latest album, “All you can eat” released earlier this year.
Going from left to right, Michael Starr had soon spotted the Pantherettes in the crowd. I had three of them on my left jumping, dancing and signing all the lyrics, all dressed up like the band and wearing… blonde wigs. I should say that with all the front rows packed, Steel Panther had gathered their load of fans (that had to be pushed back to their seat as the real ticket holder were getting in) and they were really into it. Girls were waving their hands in search of the bands attention and there was even a girl argumenting with the security so they let her bring a little fashion mirror to Lexxi Foxx. Into it, that’s what I call it.
The opener was followed as on the album by “Party like tomorrow is the end of the world” and then it was time for their stand up comic presentation, mostly what i’d heard in 2013 at Heavy Mtl but who cares, it’s fun, and at the same time, crowd reaction are always enthusiastic. Satchel, apart from all the s**t he says, took time to say he was kinda anxious the night would be lame with all these chairs on the floor but had to admit he was impressed by the crowd reaction and energy. I have to add that there’s a lot of these chairs that were nearly not used all night.
Steel Panther offered us a well balanced set digging in equal parts in their last three albums, as their “explicit lyrics for adult” songs where met with a great reaction as much as their spoken interventions that allow Foxx to remake up his composure. Steel Panther performance was top notch and you can be sure the crowd was feeling hot for the rest of the night. For those wondering, no we were not “boobed” even though Starr tried his best to make it happen.
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Video of Death to All...But Metal: https://www.youtube.com/watch?v=yfB7vF7nCdA
They rised a curtain with Judas Priest’s logo on for the gear change up so mystery remained but intermission’s end was kind of called by the music change as Black Sabbath’s “War Pigs” replaced the AC/DC replay. Electricity filled the air as curtain drop was expected. “Dragonaut”, first title of their 2014 album, “Redeemer of souls” started the set as Faulkner, Tipton and Hill walked on stage to join with Travis already on duty behind his drum while a video projection was filling the back screen. Halford arrived with the first verse of the song, dressed like a metal king in his long leather coat adorned with chains. A classy act for an outstanding singer that would prove that his voice stood the passage of time as well as their songs. And to prove it, they got right into their back catalog going as far back as 1976 with “Victim of changes” from the album “Sad wings of destiny”. This song confirmed that Halford was ready for a great night, there’s some high pitch parts in there that were met perfectly. As for his fellow members, needless to say they were flawless in their execution as much as they stand out by their imposing presence on stage, guitars upfront and rythm section at the back while Halford was walking around them, spotlitting the solos. WOW!! For two old metalheads like Alain and I, and for a good part of the crowd wearing grey hair and Judas Priest t-shirts, it was a roaring start.
They brought back their new album with three songs, “Halls of Valhalla”,”March of the damned” and title track “Redeemer of souls” interspersed with two songs, namely “Love bites” from the album “Defenders of the Faith” which celebrates its 30th anniversary and “Turbo lover” from the album “Turbo”. I have to comment here on the beauty of the video projections and as I’m in superlatives, I have to say that it was the best sound I’ve heard in a concert in my whole life. It was awesome. A real pro job.
Now that they had revisited all there different era of existence, Halford took some time to tell us that Judas Priest have been rocking for now more than 40 years and that they were proud of playing British Heavy Metal following with “Beyond the realms of death” from 1978′s “Stained class” which he introduced as a “ballad with a powerful message”.
The rest of the night would bring us many more hits (and many more coats as Halford wore at least 10 different ones through the set) and we could enjoy “Jawbreaker” followed by “Breaking the law” where Halford told us he would take a break and let us sing the verses as we turned the microphone towards us. Naturally, there was also this moment where Halford ride his motorbike on stage, this time for “Hell bent for leather” as Motorcycle Club Badges flashed on the back screen, ending the song with the “Judas Priest 1%MC Birmingham” badge.
That was time for a little break as all musicians left the stage but Halford stayed with us and did some voice exercises with the crowd. They came back with “You’ve got another thing comin’” and when Halford said “Goodnight” at the end of the song, I thought this is it seeing everyone leaving the stage again but… Travis preparing us for a second “encore” made of “Living after midnight” et “Defenders of the faith” that saw Hill get front stage for the first time of the set as he played all night from a spot at the back besides the drum. They said a final goodnight and left under screams of “Freewheel burning”, “Screaming for vengeance”, “Some heads are gonna roll” and all those not played fans would have loved to hear. I must say that with such a long career and so many hits throughout the year, it is definitely impossible to play them all in a set of around 1h30 and I’m quite sure that fans were nonetheless happy of what they were served and went back home with a metal grin on their face. This concert was a success. I have to tip my hat to the Rama Casino that made of this sold out evening a very enjoyable experience with quality sound equipment professionally handled. Just to tease you a bit, metalheads, Alice Cooper will be performing at the Rama Casino on October 30th. I’m sure it will be another evening to remember.
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Video of Painkiller: https://www.youtube.com/watch?v=nM__lPTWThU
Review: Lex Ivian
Photos: Alain Labonte
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Steel Panther:
Michael Starr - Vocal
Lexxi Foxx - Bass
Satchel - Guitar
Stix Zadinia - Drums
Judas Priest:
Rob Halford - Vocal
Glenn Tipton - Guitar
Ritchie Faulkner - Guitar
Ian Hill - Bass
Scott Travis - Drums
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